Ta med klassen og utforsk hva skog egentlig er, hvordan den forvaltes, og hvilke interessekonflikter som preger forvaltningen av skog i Norge.
Undervisningsopplegget svarer på flere læreplanmål i disse fagene på videregående skole:
Opplegget kort forklart:
- Forarbeid. Etter å ha sett en introduksjonsfilm om skog i Norge, får elevene tildelt ulike sett med briller som de skal observere skogen med. Totalt deles det ut seks par briller tilhørende ulike karakterer som alle har sitt syn på skogen.
Eleven går i dialog med eieren av sine briller representert ved en KI praterobot, og får beskjed om hvordan de skal observere skogen og hvilke konkrete oppgaver de skal løse der. - Skogstur. En tur i skogen er en sentral del av opplegget. Det er mulig å gjennomføre opplegget ved å besøke den digitale skogen vår, men vi anbefaler på det sterkeste at klassen benytter anledningen til å bli kjent med skogen i egen kommune og hvordan den forvaltes.
- Bearbeidingsfasen. Tilbake fra skogstur deler klassen funn og refleksjoner fra skogsturen, og får utdelt problemstillinger de skal jobbe med. Nå går elevene i dialog med alle eierne av brillene, og karakterene kan hjelpe elevene i arbeidet med problemstillingene. Elevene får i tillegg tilgang til en liste med ressurser som vil være sentrale i denne fasen.

4. Round table-diskusjon. Opplegget avsluttes med en diskusjon, som også kan brukes som vurderingsgrunnlag. Vi anbefaler en round table-diskusjon, en metodikk som vil bli nærmere forklart.
Se forslag til problemstillinger og hvilke kunnskapsmål som berøres.
Undervisningsopplegget er utarbeidet av organisasjonene WWF Verdens naturfond, Sabima, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom i samarbeid med Vitenparken Campus Ås.
