Opplegget gir elevene mulighet til å utforske biologisk mangfold, økosystemtjenester og menneskelig påvirkning på naturen gjennom praktisk arbeid og faglig drøfting.
Problemstillingene er tett knyttet til læreplanens mål om bærekraftig forvaltning, artskunnskap og økologisk forståelse.
Problemstillinger – Biologi 1
- Hva er de viktigste forskjellene på produksjonsskog og naturskog?
- Hvordan påvirker ulike hogstformer det biologiske mangfoldet i skogen?
- Hva legger dere i naturens egenverdi…?
- Hvordan kan artsmangfoldet i en skog undersøkes, og hva sier det oss om skogens tilstand og kompleksitet?
- Hva slags økosystemtjenester gir en skog, og hvordan kan vi forstå og vurdere naturens egenverdi ut over nytteverdi for mennesker?
Kunnskapsmål som dekkes:
Utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi.
Utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning.
Problemstillinger – Biologi 2
- Hvordan påvirker ulike hogstformer det biologiske mangfoldet i skogen?
- Hva kan døde trær fortelle oss om skogens helse og det biologiske mangfoldet i området?
- Hvordan påvirker hogst, utbygging og klimaendringer populasjonsstørrelser i et skogsområde?
- Hvordan fungerer karbon- og nitrogenkretsløp i skogen, og hvordan påvirkes de av hogst og annen menneskelig aktivitet?
- Hvordan påvirker fraværet av døde trær arter som tretåspetten, og hvilken rolle spiller slike nøkkelarter i skogøkosystemet?
Kunnskapsmål som dekkes:
Utforske faktorar som regulerer vekst i og storleiken på populasjonar, og drøfte interessekonfliktar rundt forvaltning av populasjonar.
Utforske og dokumentere artsmangfald gjennom feltarbeid, drøfte resultat og funn og vurdere korleis artane er tilpassa økosystemet dei lever i.
Gjere greie for energistraum og sentrale stoffkrinsløp.
Drøfte korleis menneskeleg aktivitet påverkar krinsløpa, og utforske tiltak for å vareta dei.
Flere relevante problemstillinger
- Hvordan kan vi kjenne igjen forskjeller mellom naturskog og produksjonsskog, og hvilke konsekvenser har disse forskjellene for økosystemet? (Biologi 1)
- Hvordan kan vi planlegge og gjennomføre en biologisk undersøkelse av skogen for å dokumentere artsmangfold og økologisk tilstand? (Biologi 1 og 2. Denne vil i tillegg dekke kompetansemålet: Planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn).