Problemstillingene gir elevene mulighet til å utforske hvordan menneskelig aktivitet, klimaendringer og ulike interesser påvirker skoglandskapet.

Opplegget knytter praktisk feltarbeid eller digitale observasjoner til sentrale geografiske ferdigheter og spørsmål relatert til bærekraft.

Problemstillinger geografi

  • Hva kjennetegner skogen dere besøkte?
  • Var skogen dere besøkte en produksjonsskog eller en naturskog?
  • Bør man bygge ned skog for å skaffe arealer til fornybar energiproduksjon?
  • Hva taler for/imot å bygge ned skogen dere besøkte?
  • Hvem skal kunne bestemme over skogen?
  • Hvilken rolle spiller påvirkning fra næringsliv, miljøorganisasjoner og influensere i skogspolitikken?
  •  Kan mer bærekraftig skogsbruk og forenklet tilgang for friluftsliv/sanking rettferdiggjøre utbygging av veier gjennom ulike typer skog?
  • Hvilken rolle spiller trevirke hvis man vil gjøre byggesektoren mer bærekraftig/sirkulær?
  • Hvordan påvirker ny teknologi og innovasjon måten vi bruker og forvalter skogen på?
  • Hvordan påvirker hogst, utbygging og klimaendringer populasjonsstørrelser i et skogsområde?
  • Hvordan påvirker ulike hogstformer skogens evne til å motstå sykdom?
  • Hvordan påvirker ulike hogstformer skogens evne til å motså skogbrann?
  • Hvilke arter kan man finne i skogen dere besøkte, og hvordan er de tilpasset liv i dette økosystemet?
  • Hva kan døde trær fortelle oss om skogens helse og det biologiske mangfoldet i området?
  • Hvordan påvirker ulike hogstformer skogens evne til å motså skogbrann?
  • Hvordan påvirker ulike hogstformer skogens evne til å motstå sykdom?

Kunnskapsmål som dekkes:

Utforske og presentere geografiske forhold og prosesser ved å bruke ulike kilder, inkludert kart.

Drøfte ulike interesser knyttet til ressurs- og arealbruk i Norge, Sápmi/Sábme/Sáepmie og nordområdene.

Reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv.

Utforske hva endringer i klimaet betyr for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt.

Utforske og gjøre rede for årsakene til en aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvenser for mennesker, samfunn og natur.

Gjennomføre et feltarbeid for å undersøke og presentere geografiske forhold.

Flere relevante problemstillinger

  • Hvordan kan vi vite om en skog er en naturskog eller en produksjonsskog – og hvorfor har det betydning for samfunnet og naturen?
  • Hva forteller artsmangfoldet og forekomsten av døde trær i skogen oss om skogens økologiske tilstand og tilpasningsevne til endringer?
  • Hvordan påvirker ulike former for hogst og arealbruk skogens evne til å motstå sykdom, skogbrann og klimaendringer?
  • Hvilke interesser står mot hverandre når skog skal brukes til boligbygging, energiproduksjon, friluftsliv eller naturvern – og hvem bør bestemme?
  • Kan bærekraftig skogbruk og bruk av trevirke i byggesektoren bidra til grønn omstilling – eller vil det bare ha negative innvirkninger på naturen?
  • Hvordan påvirker næringsliv, teknologi, miljøorganisasjoner og offentlige aktører hvordan vi bruker og forvalter skogen i dag og i framtiden?
  • Hvordan kan skogen spille en rolle for menneskers fysiske og mentale helse – og hvordan påvirkes dette av hvordan vi forvalter skogen?