Undervisningsopplegget gir elevene anledning til å reflektere over eksistensielle og etiske spørsmål knyttet til natur, forvaltning og fellesskap.

Problemstillingene inviterer til drøfting av hvordan religion, livssyn og verdier påvirker menneskets forhold til skogen, og hvordan ulike perspektiver kan utfordre eller støtte hverandre.

Problemstillinger

  • Hvordan kan religion spille inn for hvordan man behandler skogen?
  • Hva legger dere i naturens egenverdi, og hvordan kan vi argumentere for bevaring av økosystemer ut fra et biologisk perspektiv?
  • Skal naturens egenverdi ha rettslig vern – selv om det går på bekostning av næringsinteresser og privat eiendomsrett?
  • Hvordan kan ulike livssyn og verdiperspektiver føre til uenighet om hvordan skogen skal brukes – og hvordan kan vi møte slike meningsbrytninger med respekt og forståelse?

Kunnskapsmål som dekkes:

Gjøre rede for og analysere religion og livssyn i et majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiv med vekt på Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge.

Gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk.

Drøfte menneskeverd og naturens egenverdi i møte med teknologisk utvikling.

Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål.

Flere relevante problemstillinger

  • Hvordan preger ulike religioner og livssyn synet på naturen – og hvilke konsekvenser får det for hvordan vi forvalter skog?
  • Hvem har rett til å definere hva naturen er verdt – og skal naturen ha en egenverdi uavhengig av menneskelig nytte?
  • Er det moralsk riktig å gi naturen rettslig vern – selv om det går på bekostning av privat eiendomsrett og næringsinteresser?
  • Hvordan utfordrer urfolks verdensbilder vårt syn på eierskap, natur og forvaltning – og hva kan vi lære av dem?