I opplegget kan elevene utforske skogens rolle i samfunnet gjennom samfunnsfaglige problemstillinger om verdiskaping, eierskap, demokrati og interessekonflikter.
Her skal elevene reflektere over hvordan ulike perspektiver og ideologier påvirker skogpolitikk, og hva dette betyr for samfunnsutvikling og medborgerskap.
Problemstillinger
- Hva tjener Norge på skogen, og hvem tjener på skogen?
- Hva betyr det at skogen er for alle?
- Kan det bli for mange stemmer som skal høres i utbyggingssaker? Hvem bør ha rett til en plass ved bordet?
- Hvordan vil ulike interessenter snakke om skogens verdi?
- Hvordan håndterer samfunnet konflikter mellom utbygging og vern?
- Hvordan viser ulike ideologier seg i debatten om skogsbruk, vern og eiendomsrett?
- Hvilken rolle spiller påvirkning fra næringsliv, miljøorganisasjoner og influensere i skogpolitikken?
- Hva kan vi lære av lokale skogkonflikter om demokrati, påvirkning og bærekraftig samfunnsutvikling?
- Utbygging av industri/strømproduksjon/boligbygging møtes ofte med NIMBY (Not In My Back Yard). Er det et godt argument eller ikke?
Kunnskapsmål som dekkes:
Utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier.
Utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger.
Utforske og drøfte hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge.
Reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder.
Vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn.
Utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper.