Flere av problemstillingene i undervisningsopplegget er formulert på en måte som gjør at de kan treffe kunnskapsmål i flere fag.
Her har vi listet opp flere alternativer og hvilke fag de ulike problemstillingene vil dekke.
Forslag til tverrfaglige problemstillinger
- Hvordan påvirker ulike former for hogst skogens evne til å lagre karbon, bevare artsmangfold og møte klimaendringer?
Fag: Naturfag, Biologi 1 og 2, Geografi - Hvilke rettigheter og verdier bør veie tyngst når skogsområder vurderes brukt til utbygging – naturens egenverdi, økonomiske hensyn eller lokalbefolkningens behov?
Fag: Samfunnsfag, Rettslære 2, Religion - Hva kan artsmangfoldet og forekomsten av døde trær fortelle oss om skogens økologiske tilstand – og hvordan kan vi dokumentere det gjennom feltarbeid?
Fag: Biologi 1 og 2, Naturfag, Geografi - Hvordan kan skogen som aktivitetsarena styrke både fysisk og psykisk helse, og hvordan kan vi samtidig sikre sporløs og bærekraftig ferdsel?
Fag: Kroppsøving, Naturfag, Geografi - Hvordan preger religioner, urfolksverdier og livssyn menneskers syn på naturens verdi og forvaltning av skog?
Fag: Religion, Samfunnsfag, Rettslære - Hvordan påvirker klimaendringer og menneskelig arealbruk utbredelsen og overlevelsen til arter i skog, og hva kan vi lære av dette om evolusjon og tilpasning?
Fag: Biologi 2, Naturfag, Geografi - Skogen som ressurs: Hvordan kan bruk av trevirke i byggesektoren bidra til bærekraftig utvikling – og hva er risikoene for naturen?
Fag: Geografi, Samfunnsfag, Naturfag - Hvem bør få bestemme over skogbruket – grunneiere, myndigheter, lokalbefolkning, urfolk eller fremtidige generasjoner?
Fag: Rettslære, Samfunnsfag, Religion - Hvordan påvirker påvirkning fra næringsliv, miljøorganisasjoner og influensere den offentlige debatten om skogens verdi og bruk?
Fag: Samfunnsfag, Rettslære, Geografi - Hva er forskjellen på naturskog og produksjonsskog, og hvordan påvirker disse ulik forvaltning, økologisk balanse og friluftsliv?
Fag: Biologi 1, Naturfag, Geografi, Kroppsøving