Flere av problemstillingene i undervisningsopplegget er formulert på en måte som gjør at de kan treffe kunnskapsmål i flere fag.

Her har vi listet opp flere alternativer og hvilke fag de ulike problemstillingene vil dekke.

Forslag til tverrfaglige problemstillinger

  1. Hvordan påvirker ulike former for hogst skogens evne til å lagre karbon, bevare artsmangfold og møte klimaendringer?
    Fag: Naturfag, Biologi 1 og 2, Geografi
  2. Hvilke rettigheter og verdier bør veie tyngst når skogsområder vurderes brukt til utbygging – naturens egenverdi, økonomiske hensyn eller lokalbefolkningens behov?
    Fag: Samfunnsfag, Rettslære 2, Religion
  3. Hva kan artsmangfoldet og forekomsten av døde trær fortelle oss om skogens økologiske tilstand – og hvordan kan vi dokumentere det gjennom feltarbeid?
    Fag: Biologi 1 og 2, Naturfag, Geografi
  4. Hvordan kan skogen som aktivitetsarena styrke både fysisk og psykisk helse, og hvordan kan vi samtidig sikre sporløs og bærekraftig ferdsel?
    Fag: Kroppsøving, Naturfag, Geografi
  5. Hvordan preger religioner, urfolksverdier og livssyn menneskers syn på naturens verdi og forvaltning av skog?
    Fag: Religion, Samfunnsfag, Rettslære
  6. Hvordan påvirker klimaendringer og menneskelig arealbruk utbredelsen og overlevelsen til arter i skog, og hva kan vi lære av dette om evolusjon og tilpasning?
    Fag: Biologi 2, Naturfag, Geografi
  7. Skogen som ressurs: Hvordan kan bruk av trevirke i byggesektoren bidra til bærekraftig utvikling – og hva er risikoene for naturen?
    Fag: Geografi, Samfunnsfag, Naturfag
  8. Hvem bør få bestemme over skogbruket – grunneiere, myndigheter, lokalbefolkning, urfolk eller fremtidige generasjoner?
    Fag: Rettslære, Samfunnsfag, Religion
  9. Hvordan påvirker påvirkning fra næringsliv, miljøorganisasjoner og influensere den offentlige debatten om skogens verdi og bruk?
    Fag: Samfunnsfag, Rettslære, Geografi
  10. Hva er forskjellen på naturskog og produksjonsskog, og hvordan påvirker disse ulik forvaltning, økologisk balanse og friluftsliv?
    Fag: Biologi 1, Naturfag, Geografi, Kroppsøving