Skal du holde et skoleforedrag, lede en tur eller har lyst til å formidle skog på en ny måte, er du velkommen til å ta i bruk undervisningsopplegget vårt.

Du velger selv hvordan du velger å bygge opp presentasjonen. Her kan du plukke ut de elementene du ønsker å benytte deg av ut fra hvor lang tid du har til rådighet.

Anbefalt oppbygning

  1. Introduksjonsvideo om skog. Start med å vise deltakerne introduksjonsvideoen nedenfor om skog.

    Varighet: Ca. to minutter.

2. Tildel deltakerne i gruppa en av brillene til karakterene på denne siden. Vi anbefaler at alle brillene deles ut for å få en god og nyansert diskusjon i gruppa i etterkant. Lenken deles med deltakerne, som starter samtalen med chatbotene på mobil eller PC på egenhånd.

Varighet: Ca. 10 minutter.

Tildel deltakerne brillene til en jurist, skogfluenser, biologiprofessor, eiendomsutvikler, skogeier eller tretåspett.

3. Fysisk eller digital skogstur. En tur i skogen er en sentral del av opplegget. Dra gjerne til en skog i egen kommune, bli kjent med det som lever der og finn ut av hvordan den forvaltes. Se her for tips til hvordan du kan finne interessante skogområder nær deg. Har du ikke mulighet til å ta med gruppa på en tur i skogen kan du bruke den digitale skogen vår.

Varighet: Alt fra 30 minutter til fire-fem timer, avhengig av om opplegget gjennomføres fysisk eller digitalt, og hvor lenge dere ønsker å være i skogen.

4. Velg en eller flere problemstillinger. Tilbake fra tur, fysisk eller digitalt, deler gruppa funn og refleksjoner seg imellom. Hvordan var det å se skogen med nye briller? Velg en eller flere problemstillinger som du gir til deltakerne i gruppa, og be dem gå i nye samtaler med karakterene.

Viktig: Lenken er ikke den samme som forrige gang, så husk å dele ny lenke med deltakerne. Denne gangen skal de gå i dialog med alle eierne av brillene, og karakterene kan hjelpe deltakerne i arbeidet med problemstillingene. Nå skjer samtalen gjennom et fritekstfelt. Deltakerne starter samtalene med chatbotene på mobil eller PC.

NB! Selv om karakterene er trent og testet for å være så realistiske som mulig, kan de komme med usannheter. Det er viktig å bruke andre kilder og ressurser for å undersøke om det de sier faktisk stemmer. Liste over andre digitale ressurser som kan gis til deltakerne finnes her.

Varighet: 15 – 60 minutter.

Deltakerne skal chatte med en jurist, skogfluenser, biologiprofessor, eiendomsutvikler, skogeier eller tretåspett.

5. Gruppediskusjon. Avslutt opplegget med en gruppediskusjon. Be deltakerne sørge for at perspektivet til karakteren de observerte skogen med blir godt presentert, før de redegjør for funnene i samtalene med de ulike karakterene og hva de har kommet fram til selv. Pass på at alle får komme til ordet.

Varighet: 15 – 60 minutter.

Lenker til deling med deltakerne:

Film om skog:
https://www.youtube.com/watch?v=491kbLXL8w8

Tips til hvordan finne interessante skogområder nær deg:
https://skogglede.no/verktoy/finn-verneomrader-og-verdifull-skog/

Karakterer før skogtur:
wwf-chatbot.vercel.app

Digital skog:
https://wwf-forest-360.vercel.app/

Problemstillinger:
https://skogglede.no/verktoy/problemstillinger-2/

Karakterer etter skogtur:
https://wwf-chatbot.vercel.app/etterarbeid

Andre digitale ressurssider:
https://skogglede.no/verktoy/ressurser-til-undervisningsopplegg/