I dette opplegget kan elevene undersøke hvordan ulike typer skog påvirkes av menneskelig aktivitet, og hvordan endringer i arealbruk, klima og forvaltning får konsekvenser for økosystemer, biologisk mangfold og menneskers helse.

Gjennom utforsking, kildekritikk og naturfaglig metode kan de utvikle forståelse for sammenhengene mellom bærekraftig naturforvaltning, artsutbredelse, karbonkretsløp og skogens rolle i møte med samfunnets behov og utfordringer.

Problemstillinger

  • Hvem trenger skogen?
  • Var skogen dere besøkte en produksjonsskog eller en naturskog?
  • Hvilke arter kan man finne i skogen dere besøkte, og hvordan er de tilpasset liv i dette økosystemet?
  • Hvordan påvirker mangelen på døde trær arter som tretåspetten og andre nøkkelarter i skogøkosystemet?
  • Hva kan døde trær fortelle oss om skogens helse og det biologiske mangfoldet i området?
  • Hvordan påvirker opplevelser i skogen menneskers mentale og fysiske helse, og hvordan kan vi vurdere påliteligheten til helseinformasjon om dette?
  • Hvordan påvirker hogst, utbygging og klimaendringer populasjonsstørrelser i et skogsområde?
  • Hvordan vil ulike interessenter tolke begrepet bærekraftig skogsdrift?
  • Hvordan fungerer karbon- og nitrogenkretsløp i skogen, og hvordan påvirkes de av hogst og annen menneskelig aktivitet?
  • Hvilke økosystemtjenester tilbyr skogen, og hvordan blir disse påvirket av menneskelig inngrep?
  • Bør man bygge ned skog for å skaffe arealer til fornybar energiproduksjon?
  • Hva skjer med karbonkretsløpet, næringskjeder og økosystemet hvis gamle og døde trær fjernes fra skogen?
  • Hva taler for/imot å bygge ned skogen dere besøkte?
  • Hvordan kan evolusjonære prosesser forklare hvorfor noen arter trives bedre i naturlig skog enn i plantet skog?

Kunnskapsmål som berøres

Utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder (alle).

Drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder (alle).

Drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden (SF).

Utforske egenskaper og reaksjoner til noen organiske og uorganiske karbonforbindelser, gi eksempler på anvendelser og gjøre rede for karbonets betydning for livet på jorda (SF).

Gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold (SF).

Undersøke problemstillinger knyttet til arealbruk, gjøre rede for hvordan endringer kan påvirke økosystemer, og foreslå bærekraftige løsninger (NA)

Flere relevante problemstillinger

  • Hvordan påvirker arealendringer som veiutbygging eller hogst samspillet mellom arter i skogen, og hvilke tiltak kan bidra til mer bærekraftig arealbruk?
  • Hvordan kan skogens karbonlagring bidra til å motvirke klimaendringer, og hvordan forandres dette av hogst?
  • Hva skjer med utbredelsen av nøkkelarter når leveområdene deres fragmenteres, og hva kan det si om evolusjon og tilpasning?