Opplegget gir elevene mulighet til å utforske skogen som både bevegelsesarena og arena for naturopplevelser.

Gjennom praktiske aktiviteter og refleksjon trenes elevene i bærekraftig ferdsel, samarbeid og tilrettelegging for deltakelse i naturen for alle.

Problemstillinger

  • Hva betyr det at skogen er for alle?
  • Hvem trenger skogen?
  • Hvordan kan vi bruke skogen som læringsarena og aktivitetsrom – og samtidig ta vare på den?
  • Er sporløs ferdsel i skogen egentlig mulig?
  • Hva er viktig for at turgåere skal få positive naturopplevelser i skogen?
  • Hvordan kan vi tilpasse fysiske aktiviteter i skogen slik at alle kan delta, uavhengig av forutsetninger? Kan dette gjøres uten inngrep i naturen?
  • Hvordan påvirker opplevelser i skogen menneskers mentale og fysiske helse, og hvordan kan vi vurdere påliteligheten til helseinformasjon om dette?
  •  Kan mer bærekraftig skogsbruk og forenklet tilgang for friluftsliv/sanking rettferdiggjøre utbygging av veier gjennom ulike typer skog?

Kunnskapsmål som berøres

Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser.

Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet.

Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre.

Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet.