Opplegget gir elevene mulighet til å utforske skogen som både bevegelsesarena og arena for naturopplevelser.
Gjennom praktiske aktiviteter og refleksjon trenes elevene i bærekraftig ferdsel, samarbeid og tilrettelegging for deltakelse i naturen for alle.
Problemstillinger
- Hva betyr det at skogen er for alle?
- Hvem trenger skogen?
- Hvordan kan vi bruke skogen som læringsarena og aktivitetsrom – og samtidig ta vare på den?
- Er sporløs ferdsel i skogen egentlig mulig?
- Hva er viktig for at turgåere skal få positive naturopplevelser i skogen?
- Hvordan kan vi tilpasse fysiske aktiviteter i skogen slik at alle kan delta, uavhengig av forutsetninger? Kan dette gjøres uten inngrep i naturen?
- Hvordan påvirker opplevelser i skogen menneskers mentale og fysiske helse, og hvordan kan vi vurdere påliteligheten til helseinformasjon om dette?
- Kan mer bærekraftig skogsbruk og forenklet tilgang for friluftsliv/sanking rettferdiggjøre utbygging av veier gjennom ulike typer skog?
Kunnskapsmål som berøres
Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser.
Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet.
Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre.
Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet.