Opplegget gir elevene mulighet til å utforske biologisk mangfold, økosystemtjenester og menneskelig påvirkning på naturen gjennom praktisk arbeid og faglig drøfting.

Problemstillingene er tett knyttet til læreplanens mål om bærekraftig forvaltning, artskunnskap og økologisk forståelse.

Problemstillinger – Biologi 1

  • Var skogen dere besøkte en produksjonsskog eller en naturskog?
  • Hva er de viktigste forskjellene på produksjonsskog og naturskog?
  • Er skog kulturlandskap?
  • Hva kan døde trær fortelle oss om skogens helse og det biologiske mangfoldet i området?
  • Hvordan påvirker mangelen på gamle og døde trær arter som tretåspetten og andre nøkkelarter i skogøkosystemet?
  • Hvilke arter kan man finne i skogen dere besøkte, og hvordan er de tilpasset liv i dette økosystemet?
  • Hva skjer med karbonkretsløpet, næringskjeder og økosystemet hvis gamle og døde trær fjernes fra skogen?
  • Hvordan fungerer karbon- og nitrogenkretsløp i skogen, og hvordan påvirkes de av hogst og annen menneskelig aktivitet?
  • Hvordan kan vi bruke naturfaglige metoder til å vurdere biologisk mangfold i en plantet versus en naturlig skog?
  • Kan mer bærekraftig skogsbruk og forenklet tilgang for friluftsliv/sanking rettferdiggjøre utbygging av veier gjennom ulike typer skog?
  • Hvordan påvirker hogst, utbygging og klimaendringer populasjonsstørrelser i et skogsområde?
  • Hvilke krav bør stilles til utbygger eller saksbehandler med tanke på kartlegging av vernede arter osv. før en utbyggingssak skal behandles?
  • Hva er miljøkonsekvensene av å bygge ut skogområder for bolig eller industri, og hvordan kan de reduseres?

Kunnskapsmål som berøres

Utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi.

Utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning.

Problemstillinger – Biologi 2

  • Var skogen dere besøkte en produksjonsskog eller en naturskog?
  • Hva er de viktigste forskjellene på produksjonsskog og naturskog?
  • Hvilke arter kan man finne i skogen dere besøkte, og hvordan er de tilpasset liv i dette økosystemet?
  • Hva kan døde trær fortelle oss om skogens helse og det biologiske mangfoldet i området?
  • Hvordan påvirker fraværet av døde trær arter som tretåspetten, og hvilken rolle spiller slike nøkkelarter i skogøkosystemet?
  • Hva skjer med karbonkretsløpet, næringskjeder og økosystemet hvis gamle og døde trær fjernes fra skogen?
  • Hvordan fungerer karbon- og nitrogenkretsløp i skogen, og hvordan påvirkes de av hogst og annen menneskelig aktivitet?
  • Hvordan kan vi bruke naturfaglige metoder til å vurdere biologisk mangfold i en plantet versus en naturlig skog?
  • Hvordan påvirker hogst, utbygging og klimaendringer populasjonsstørrelser i et skogsområde?
  • Kan mer bærekraftig skogsbruk og forenklet tilgang for friluftsliv/sanking rettferdiggjøre utbygging av veier gjennom ulike typer skog?
  • Hvilke krav bør stilles til utbygger eller saksbehandler med tanke på kartlegging av vernede arter osv. før en utbyggingssak skal behandles?
  • Hva er miljøkonsekvensene av å bygge ut skogområder for bolig eller industri, og hvordan kan de reduseres?
  •  Hvilke økosystemtjenester tilbyr skogen, og hvordan blir disse påvirket av menneskelige inngrep?

Kunnskapsmål som berøres

Utforske faktorar som regulerer vekst i og storleiken på populasjonar, og drøfte interessekonfliktar rundt forvaltning av populasjonar.

Utforske og dokumentere artsmangfald gjennom feltarbeid, drøfte resultat og funn og vurdere korleis artane er tilpassa økosystemet dei lever i.

Gjere greie for energistraum og sentrale stoffkrinsløp.

Drøfte korleis menneskeleg aktivitet påverkar krinsløpa, og utforske tiltak for å vareta dei.

Flere relevante problemstillinger

  • Hvordan kan artsmangfoldet i en skog undersøkes, og hva sier det oss om skogens tilstand og kompleksitet? (Biologi 1)
  • Hva slags økosystemtjenester gir en skog, og hvordan kan vi forstå og vurdere naturens egenverdi ut over nytteverdi for mennesker? (Biologi 1)
  • Hvordan kan vi kjenne igjen forskjeller mellom naturskog og produksjonsskog, og hvilke konsekvenser har disse forskjellene for økosystemet? (Biologi 1)
  • Hvordan kan vi planlegge og gjennomføre en biologisk undersøkelse av skogen for å dokumentere artsmangfold og økologisk tilstand? (Biologi 1 og 2. Denne vil i tillegg dekke kompetansemålet: Planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn).