Har du lyst til å arrangere en skogdebatt? Her er en oppskrift på hva det er nyttig å gjøre før, under og etter for å få til en god diskusjon og et vellykket arrangement.

1. Forbered skogdebatten

Velg et tema og tenk på hva du ønsker å oppnå.

Bestem deg for et tema innenfor skog som er spesielt viktig for deg. Det kan være en konkret sak fra der du bor, bærekraftig skogbruk, skogens rolle i klimaendringer, eller hvordan skogen påvirker dyrelivet. Om mulig kan det være lurt å knagge temaet opp mot noe som har skjedd eller som skal skje, for å vise at det har en aktualitet.

En debatt er et passende format hvis du vil sette ulike synspunkt opp mot hverandre og stille kritiske spørsmål. Hvis du vil belyse ulike sider av en sak og oppfordre til samarbeid, kan en panelsamtale passe bedre.

Tenk på om det er noen du kan samarbeide med.

Det kan være nyttig å samarbeide med andre for å dele på arbeidet og sikre at flere synspunkter kommer frem. Hvis du samarbeider med en organisasjon har de kanskje også et lokale du kan bruke, eller de kan invitere sine medlemmer til å delta.

Finn et passende sted for møtet.

Det kan være på skolen, biblioteket eller et ungdomshus. Noen lokallag og foreninger har også egne lokaler eller avtale om rimelig leie.

Planlegg strukturen og velg hvem som skal være med.

Bestem hvordan debatten eller panelsamtalen skal gjennomføres. Skal det begynne med en innledning som presenterer temaet eller saken dere fokuserer på, hvem skal være ordstyrer, hvem kan delta for å representere ulike syn på saken eller temaet som skal diskuteres, og hvordan skal de som deltar kunne stille spørsmål eller delta interaktivt?

Denne informasjonen kan gjerne samles i en enkel kjøreplan. En kjøreplan er et dokument som forteller hva som skjer når, hvem som har ansvaret, og hvilket utstyr som skal brukes. Hvis dere er flere som arrangerer noe sammen er det nyttig at alle har tilgang til kjøreplanen.

Vær tidlig ute med å invitere de du ønsker at skal være med i debatten eller panelsamtalen. Dersom du ønsker å strømme møtet eller ta opptak bør du be dem om tillatelse til det.

Avklar tidlig om dere har mulighet til og ønsker å gi honorar. Dersom dere ikke gir honorar er det vanlig og hyggelig å gi en innledergave hvis det er mulig, men det trenger ikke å være noe stort eller dyrt.

Inviter deltakere.

Inviter venner, klassekamerater, lokallag og foreninger, lokale politikere, lokalavisa og andre interesserte til å delta. Bruk sosiale medier for å spre budskapet.

Flere ulike typer deltakere kan gjøre at man må ta hensyn til flere perspektiver, og at man når ut lenger med budskapet. Tenk gjerne over hvem du ikke snakker med til vanlig som også kan være interessert i tema og inviter dem.

Tenk over om deltager må melde seg på. Hvis det er få plasser tilgjengelig eller dere skal servere mat eller drikke kan det være lurt å vite hvor mange som skal delta. Hvis dere krever påmelding må deltagerne gi samtykke til hvordan informasjonen skal brukes.

Møtedeltaker viser tegn for replikk.
Aktivistkurs i Moss, 2023. Foto: Natur og Ungdom.

Forbered spørsmål.

Lag en liste med spørsmål som skal diskuteres. Husk å inkludere spørsmål som engasjerer og utfordrer deltakerne.

For å ha et utgangspunkt kan du gjerne spørre de som skal sitte i panelet om hvilke spørsmål de ønsker å få, eller ønsker å stille til de andre. En annen mulighet er at du har noen få spørsmål som alle får, og som de får se i forkant.

Spørsmålene bør være litt åpne, men samtidig sikre at deltakerne holder seg til temaet. Unngå spørsmål der svaret kan være ja eller nei.

Tenk gjerne over mulige oppfølgingsspørsmål for å gå dypere inn på temaet eller utfordre panelet til å bli tydeligere som du kan bruke avhengig av hvordan diskusjonen utvikler seg. Det kan være vanskelig å beregne nøyaktig hvor lang tid en diskusjon tar, og det er fint å ha noen ekstra spørsmål klare hvis det blir tid.

Send ut en påminnelse rett før.

Send gjerne en melding eller epost til de som har takket ja til å snakke på arrangementet ditt en dag eller to før med en hyggelig påminnelse. Hvis du har opprettet et arrangement på sosiale medier kan du skrive et innlegg til de som har meldt seg på for å minne dem på at det skjer og bygge opp forventninger.

2. Gjennomfør det.

Forbered rommet.

Møt opp tidlig for å passe på at rommet er rigget opp sånn som du vil, og at det er tydelig for de som kommer at det er her det skjer. Få med deg noen til å hjelpe til med dette!

Test ut at det tekniske fungerer som det skal og at alt utstyr er tilgjengelig før det begynner. Sørg for at det er tydelig hvem som har ansvar for å følge opp det tekniske underveis.

Jo mer teknisk utstyr som skal brukes, jo mer tid må settes av til å teste det og følge opp underveis. Lys, mikrofoner, skjermer og strømming krever alle at man vet hvordan man bruker det, og hvem som stiller opp dersom noe ikke fungerer som forventet.

Ønsk velkommen.

Inviter gjerne de som skal sitte i en debatt eller panelsamtale til å komme litt før det begynner sånn at de er helt klare. Det kan også være fint for dem å hilse på hverandre hvis de ikke kjenner hverandre fra før. Sørg for at noen tar imot dem når de kommer.

Ta også godt imot de som kommer for å høre på. Hvis du forventer at det er mange som kommer, eller det skal vare lenge, kan det være lurt å ha noen som er trivselsansvarlige og passer på at det er ryddig og hyggelig for gjestene.

Begynn presist.

Forsøk å begynne når du har sagt at det skal begynne eller kort tid etterpå.

Sørg for en god tone i debatten.

Den som er ordstyrer har en spesielt viktig rolle i styre tonen i debatten. Dette kan man gjøre med måten spørsmål stilles på, og ved å rettferdig tildele tid til de ulike deltagerne.

Aktivistkurs i Moss, 2023. Foto: Natur og Ungdom.

Planlegg for at ting ikke går helt som planlagt

På de fleste arrangementer vil det skje noe uventet, enten det er tekniske problemer, at diskusjonen sporer av, eller at brannalarmen går. Da er det nyttig at ordstyrer og de som arrangerer tar det med godt humør, løser problemer underveis, og styrer diskusjonen tilbake på tema.

De som er der og hører på vil sannsynligvis ha stor forståelse for at ikke alt går som planlagt. Selv om det kan være frustrerende for den som arrangerer, er det viktig å ikke ta den frustrasjonen ut på de som har kommet for å delta.

Få til en god avslutning.

Forsøk å avslutte på den tiden som var planlagt. Avslutt gjerne med å be de som sitter i panelet om en kort kommentar på det viktigste fra kvelden, eller ved at ordstyrer gir en kort oppsummering.

Si takk til de som har deltatt både på scenen og i salen.

Tenk på hva du ønsket å oppnå med arrangementet når du planlegger avslutningen. Hvis du vil at de som har deltatt skal følge opp på noe vis, avslutt med det, og gjør det så tydelig som mulig hvordan de kan gjøre det.

Foredrag om skog. Foto: Olina Søyland Bru.

3. Følg opp etterpå.

Del informasjon du har lovet å dele.

Dersom det ble sagt på arrangementet at presentasjoner, opptak eller annen informasjon skulle deles, er det lurt å gjøre det så kort tid etterpå som mulig.

Tenk over hva som fungerte bra og hva du ville gjort annerledes.

Sett av tid til å tenke over hvordan det gikk i etterkant for å lære av det til en annen gang. Diskuter det gjerne med noen du stoler på eller andre som du arrangerte sammen med.

Dra ut i skogen.

Det er fort gjort å bli fanget i diskusjoner om ulike måter å se virkeligheten på. Unn deg gjerne en tur ut i skogen for å minne deg selv på hva det handler om for deg og hvorfor du gjør dette når et stort arrangement er overstått!

Foto: Tommy Strømmen.