I opplegget kan elevene utforske skogens rolle i samfunnet gjennom samfunnsfaglige problemstillinger om verdiskaping, eierskap, demokrati og interessekonflikter.

Her skal elevene reflektere over hvordan ulike perspektiver og ideologier påvirker skogpolitikk, og hva dette betyr for samfunnsutvikling og medborgerskap.

Problemstillinger

  • Hvem eier egentlig skogen?
  • Hvem skal kunne bestemme over skogen?
  • Hvem trenger skogen?
  • Hva betyr det at skogen er for alle?
  • Kan det bli for mange stemmer som skal høres i utbyggingssaker? Hvem bør ha rett til en plass ved bordet?
  • Hvordan vil ulike interessenter snakke om skogens verdi?
  • Hvordan vil ulike interessenter tolke begrepet bærekraftig skogbruk?
  • Hvordan håndterer samfunnet konflikter mellom utbygging og vern?
  • Hvordan viser ulike ideologier seg i debatten om skogsbruk, vern og eiendomsrett?
  • Hvilken rolle spiller påvirkning fra næringsliv, miljøorganisasjoner og influensere i skogpolitikken?
  • Hva kan vi lære av lokale skogkonflikter om demokrati, påvirkning og bærekraftig samfunnsutvikling?
  • Bør man bygge ned skog for å skaffe arealer til fornybar energiproduksjon?
  • Hva taler for/imot å bygge ned skogen dere besøkte?
  • Hva er viktigst: økonomisk vekst eller biologisk mangfold?
  • Hvilken rolle spiller påvirkning fra næringsliv, miljøorganisasjoner og influensere i skogpolitikken?
  • Hvilken rolle spiller skogen som arena for folkehelse og livsmestring?

Kunnskapsmål som berøres

Utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier.

Utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger.

Utforske og drøfte hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge.

Reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder.

Vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn.

Utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper.