Opplegget gir elevene anledning til å arbeide med aktuelle juridiske problemstillinger knyttet til eiendomsrett, forvaltningsrett, miljørett og ytringsfrihet.
Skogen brukes som konkret case for å drøfte forholdet mellom individ, samfunn og natur i en rettsstat.
Problemstillinger
- Hva taler for/imot å bygge ned skogen dere besøkte?
- Hvem eier egentlig skogen?
- Hvem skal kunne bestemme over skogen?
- Bør man bygge ned skog for å skaffe arealer til fornybar energiproduksjon?
- Finnes det rettslig grunnlag for å prioritere naturmangfold framfor næringsinteresser i forvaltning av skog – og hvordan håndheves dette i praksis?
- Har influensere og miljøaktivister rett til å bruke bilder og ytringer fra skogeiendommer uten samtykke?
- Har samiske interesser rettsvern i arealbrukskonflikter i skogsområder i Sápmi?
- Hvilke krav bør stilles til utbygger eller saksbehandler med tanke på kartlegging av vernede arter osv. før en utbyggingssak skal behandles?
- Hvordan sikrer rettssystemet barns og fremtidige generasjoners rett til natur og naturopplevelser?
- Hvordan håndterer samfunnet konflikter mellom utbygging og vern?
- Hva legger dere i naturens egenverdi, og hvordan kan vi argumentere for bevaring av økosystemer ut fra et biologisk perspektiv?
- Hva kan rettferdiggjøre en dispensasjon i en byggesak tilknyttet skog?
- Hva kan vi lære av lokale skogkonflikter om demokrati, påvirkning og bærekraftig samfunnsutvikling?
- Hvordan vil ulike interessenter tolke begrepet bærekraftig skogbruk?
- Hvordan viser ulike ideologier seg i debatten om skogbruk, vern og eiendomsrett?
- Kan det bli for mange stemmer som skal høres i utbyggingssaker? Hvem bør ha rett til en plass ved bordet?
- Skal naturens egenverdi ha rettslig vern – selv om det går på bekostning av næringsinteresser og privat eiendomsrett?
- Skogloven får ofte kritikk for å være gammel og utdatert. Hvorfor?
- Når ulike lover gir motstridende føringer for arealbruk i skog – hvem vinner: skognæring, utbygger eller naturen?
- Har norske miljølover «tenner» – eller er de for svake til å stoppe nedbygging og naturtap i praksis?
Kunnskapsmål som berøres
Utforske og drøfte dagsaktuelle eller rettshistoriske juridiske problemstillingar (Rettslære 1).
Utforske og drøfte skiljet mellom rett og rettferd i ein rettsstat (Rettslære 2).
Utforske og drøfte dagsaktuelle juridiske problemstillingar eller rettsspørsmål (Rettslære 2).
Utforske demokratiet si stilling i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie, og gjere greie for grunnleggjande menneskerettar som varetek dette (Rettslære 2).
Utforske rettsforholdet mellom individ og offentleg forvaltning og bruke sentrale reglar om saksbehandling (Rettslære 2).
Utforske og drøfte dagsaktuelle juridiske rettsspørsmål som gjeld varetaking av miljøet (Rettslære 2).
Flere relevante problemstillinger for rettslære 2
- Naturmangfoldloven skal sikre naturens egenverdi – men hvorfor får prinsippene i §§ 8–12 ofte liten vekt i utbyggingssaker?